Tehnologija /

Jej, spi & polni

Če vozite električni avtomobil, potem sami najbolje veste, kako pomemben dejavnik pri izbiri restavracije ali hotela je možnost polnjenja vašega jeklenega konjička, medtem ko vi uživate v hrani ali počivate po naporni poslovni poti. Tega se zdaj zaveda tudi vse več gostincev in hotelirjev v Sloveniji.

Jej, spi & polni

»V spremembe nas silijo tuji gostje. Slovenija ima izrazito tujski turizem. V Ljubljani ga je 95 odstotkov in nedvomno nam tujci narekujejo razvoj. Ljudje, ki kupujejo električne avtomobile, so po mojih izkušnjah višje izobraženi in imajo tudi večjo kupno moč. Hotelirji, ki se takšnim gostom nočejo ali ne znajo prilagoditi, izgubljajo velik potencial. In kar je še hujše, tega se velikokrat niti ne zavedajo,« opozarja Gregor Jamnik, predsednik Združenja hotelirjev Slovenije, sicer pa prvi mož Best Western Premier Hotela Slon.

»Gostje preprosto pridejo z električnim avtomobilom, nam predajo ključe in pričakujejo, da jih bo zjutraj pričakal avtomobil s polno baterijo. Sploh nič ne vprašajo, ker je zanje samoumevno, da imamo to možnost. In vso pravico imajo to pričakovati. Postavite se v vlogo gosta. Če pride z električnim avtomobilom iz Münchna, ima prazno baterijo. Dejstvo je, da jo mora napolniti. Lahko bi sedel v lokalu blizu javne polnilne postaje, pil dolge kave in čakal. A če gre naslednje jutro na pot, mora biti spočit in potrebuje polno baterijo.

Veste, hotelirji stremimo k stoodstotnemu zadovoljstvu gosta. Ko ta pri nas prenoči, ko nam zaupa intimo svojega spanja, prehranjevanja in umivanja, se moramo potruditi, da iz našega hotela odide tako zadovoljen, da se bo še vrnil. Če se usede v avtomobil in njegova baterija ni polna, bo ta slab občutek brez dvoma povezal s hotelom.«

»To je tip gostov, ki si jih želimo«

Med 1. januarjem 2020 in 1. januarjem 2021 se je število vseh registriranih avtomobilov v Sloveniji povečalo za 0,5 odstotka, število električnih pa za 83,4 odstotka. Na evropski ravni, še posebej v državah, iz katerih k nam prihaja največ gostov, je rast še večja. A številni v slovenski gostinski in hotelirski dejavnosti se ne odločajo za investicijo v električne polnilnice, saj med svojimi gosti ne opažajo lastnikov električnih vozil. »Število prodanih električnih avtomobilov v Sloveniji se hitro povečuje in to, da gostinci in hotelirji na parkirišču ne opazijo elektrificiranih gostov, v resnici pomeni, da ti ne prihajajo k njim, ker nimajo možnosti polnjenja. Raziskave med uporabniki električnih vozil so namreč pokazale, da ti možnost polnjenja v vse večji meri postavljajo med izključujoče pogoje za obisk gostilne oziroma restavracije ali hotela – če nimajo možnosti polnjenja, lokacije pač ne obiščejo. Seveda to ne velja vedno, a ko gre za izbiro med dvema ali več sicer (po ponudbi, cenah …) primerljivimi lokacijami, izbirajo tiste z možnostjo polnjenja. In takšnih gostov in izbir je vse več,« opozarja Dušan Lukič, ki v Porsche Slovenija vodi projekt Nova mobilnost.

To je povsem jasno lastnikom priljubljene ljubljanske Gostilne Čad, v kateri so prve goste postregli daljnega leta 1889, ko na ulicah prestolnice ni bilo še nobenega avtomobila, zato so pred gostilno takrat stali privezi za konje. Danes pa, opaža Aleš Čad, gostje k njim vse pogosteje prihajajo z električnimi vozili. »Poleg tega so ljudje, ki jih uporabljajo, tudi tip gostov, ki si jih želimo. Z možnostjo polnjenja električnih avtomobilov zagotovo pritegnemo dodatne obiskovalce. Naša polnilna mesta so večinoma zasedena, saj na njih polnimo tudi službena električna vozila.«

»Pripraviti smo morali novo odjemno mesto, napeljati smo morali dodatne kable, se dogovoriti z Elektrom Ljubljana. Ampak tu nam je MOON izjemno pomagal, od svetovanja, kako načrtovati, pridobiti dovoljenja, kakšne sončne celice in polnilnice izbrati, pa vse do končne izvedbe. Ves proces so moonovci vodili tako profesionalno, da kljub zahtevnosti projekta nismo imeli niti enega nepredvidenega zapleta ali težave. Celoten sistem – sončne celice na strehi, odjemno mesto, hranilnik in razdelilnik ter hitre polnilne postaje – so prilagodili hiši in drugi infrastrukturi. Mislim, da smo eni redkih v Sloveniji, ki imamo celoten sistem. In ta res deluje brezhibno. Naša izkušnja je izrazito pozitivna.« Aleš Čad

Uporaba električnega službenega vozila in njegovo polnjenje na lastni polnilnici seveda zmanjšujeta operativne stroške gostinčevega poslovanja, hkrati pa gostom zagotavlja ta okolje brez hrupa in izpustov. »Postavitev lastne polnilnice izboljša tudi izkušnjo uporabe službenih električnih vozil, na primer za dostavo, saj je polnjenje cenejše in bolj preprosto. In z uporabo električnih vozil je mogoče stroške voznega parka močno znižati. Prihranki lahko več kot pokrijejo ceno postavitve polnilnice,« pojasnjuje Dušan Lukič in poudarja, da postaviti polnilnico ni dovolj. »Praktično nujno je, da jo vključite v zaledni sistem ponudnika polnilnih storitev, na primer MOON charge, saj bodo tako uporabniki v namenskih aplikacijah videli, da je na neki lokaciji na voljo možnost polnjenja, in hkrati tudi vedeli, da bodo lahko brez težav polnili svoje vozilo, ne glede na to, ali se lastnik odloči za plačljivo ali brezplačno polnjenje.«

»To, da gostinci in hotelirji na parkirišču ne opazijo elektrificiranih gostov, v resnici pomeni, da ti ne prihajajo k njim, ker nimajo možnosti polnjenja.«
Dušan Lukič

Zelena. Aktivna. Zdrava.

Seveda, govorimo o Sloveniji. Pomemben je namreč tudi širši trajnostni vidik, ki ga poudarja slovenska strategija razvoja turizma. »Navsezadnje je temeljni slogan turizma v Sloveniji ‘Zelena. Aktivna. Zdrava.’. Strategija vse hotelirje in ponudnike turističnih storitev uči, kako gostom proaktivno ponujati zelene rešitve in jih o njih tudi poučiti. Slej ko prej se potem tudi gostje začnejo vesti tako. In temu primerno seveda tudi povpraševanje po teh storitvah raste,« poudarja Gregor Jamnik. Sloveniji je torej treba zagotoviti trajnostni in sonaravni razvoj ter ji ohraniti in dodatno potrditi status zelene turistične destinacije. Kdor stavi na individualnega, butičnega gosta, se bo v prihodnje še toliko bolj srečeval z električno mobilnostjo, ki jo bo moral razumeti in lastnikom električnih avtomobilov zagotoviti oskrbo z elektriko – po možnosti s čisto energijo, kakršno denimo zagotavlja lastna sončna elektrarna.

»E-mobilnost sama po sebi ni dovolj, dokler ne ponudimo tudi zelene energije. Na tem področju moramo v Sloveniji še veliko investirati v vetrne in sončne elektrarne. Sam sicer še vozim avtomobil na klasični pogon, si pa želim kupiti vsaj hibridnega, če že ne električnega, ker imam odnos do narave in planeta. Tudi kot direktor hotela sem naklonjen takim idejam. Hotelu Slon so že pred leti kot prvemu v Sloveniji ponudili električno polnilnico na dveh parkiriščih pred njegovo stavbo, ko se je tam še lahko parkiralo. To se nam je že takrat zdela dobra marketinška prednost pred drugimi, ki te možnosti niso imeli,« opisuje Jamnik. Z veseljem nadaljuje: »Tudi subvencij za namestitev fotovoltaike ter nakup električnih vozil in sistemov za polnjenje je veliko. V novi strategiji je ogromno možnosti za črpanje evropskih sredstev. Spodbujam in pozdravljam kar se da obsežno uporabo teh sredstev. Tudi mi jih bomo pri 25-milijonski obnovi hotela Slon dodobra izkoristili. Razmišljamo tudi o fotovoltaiki, moramo pa izračunati, ali je na naši lokaciji dovolj sonca tudi v meglenih zimah. So pa v Sloveniji bistveno bolje osončeni deli, kot je Ljubljana. Vsekakor bi si želel, da bi se kolegi tam, kjer so možnosti za to smotrne in ekonomične, tudi odločili za fotovoltaiko in druge zelene rešitve pri renovacijah in novogradnjah. S tem ne bi bili več popolnoma odvisni od drugih virov.«

»Slovenski turizem je postal popolnoma odvisen od gostov, ki prihajajo iz bližnjih držav in regij, in to z avtomobili. To je strašanski obrat. Če smo pred pandemijo še leta 2019 v Ljubljani in na Gorenjskem imeli kar 70 odstotkov gostov, ki so prišli z letalom, in le 30 odstotkov gostov, ki so pripotovali z avtomobili, danes, po samo slabih dveh letih, kar 90 odstotkov gostov pride z avtomobilom. To velja tudi za Ljubljano, ki ima v bližini mednarodno letališče. V drugih regijah brez letališča pa je ta delež blizu stotih odstotkov. To je pokazatelj, da je treba o zadovoljevanju potreb avtomobilskih gostov resno razmišljati. Nimamo hitrih vlakov, nimamo nadomestila v letalstvu. Postali smo v celoti odvisni od regijskega gosta, ki prihaja z avtomobilom. To je nov trend od poletja 2020. Verjetno bo tako ostalo še dolgo časa, tudi če se pandemija konča. Okrevanje globalnega turizma bo namreč trajalo še leta. Treba se je posvečati gostu, ki pride k nam. In ta zdaj praviloma pripotuje z avtomobilom.« Gregor Jamnik

Pri Čadu je nov hotel zrasel pred kratkim. »Opremljen je s toplotno črpalko, zaradi česar je poraba energije kar se da smotrna in trajnostna. Zagotovo pa v prihodnosti za hotel načrtujemo tudi sončno elektrarno, ki jo sicer že imamo na gostilni. Je del sistema MOON, skupaj z električnimi polnilnicami pa smo jo namestili pred dobrim letom. Glavni razlog je bil, da smo hoteli iti v korak s časom, so pa tudi gostje izrazili potrebo po polnjenju električnih vozil. Strinjali smo se, da je to dobra priložnost za nas. Vse več je ljudi, ki z avtomobili potujejo po Sloveniji in čez njo ter jim je, jasno, zelo priročno, če se lahko dobro najejo ali naspijo, vmes pa napolnijo svoja vozila. Posebno se je to pokazalo v zadnjem času, ko so drugi načini potovanja okrnjeni. Vse več gostov prihaja z električnimi avtomobili iz okoliških držav.«

»Sončna elektrarna se splača že pri porabi pet tisoč kilovatnih ur elektrike na leto. V povpreč ju pa se nam investicija povrne v sedmih do desetih letih, kar je odvisno od velikosti same sončne elektrarne – več ja ko je, nižja je cena na kilovat. Povprečno za en kilovat potrebujemo sedem kvadratnih metrov strešne površine. Solarne module lahko postavimo na tako rekoč vsako stavbno površino, ki jo več ji del dneva obseva sončna svetloba. Najučinkovitejša je postavitev na streho, ki je obrnjena proti soncu (vzhod, zahod ali jug). Sončne module pa lahko vgradimo tudi na fasade stavb, rastlinjake, garaže, kot strehe teras ali na tla, skratka kamor koli, kjer jih lahko doseže sončna svetloba. Če imate lastno sončno elektrarno, ne le zmanjšujete račun za elektriko, ampak tudi ustvarjate presežek, ki ga lahko, če je (glede na shemo samooskrbe in pogodbe) to mogoče, prodajate dobavitelju elektrike. Lahko pa ga tudi shranite v hranilnik električne energije in porabite v času, ko sončna elektrarna ne proizvaja elektrike (na primer ponoči).« Sara Fink

»Zaradi tega smo danes v prednosti«

Aleš Čad prizna: »Niti nismo posebej računali, v koliko letih se nam bo investicija povrnila. Vseh reči ne gre gledati samo skozi surovo matematiko, se nam bo pa naložba tako ali drugače gotovo povrnila v nekaj letih – tako z zmanjšanjem stroškov kot tudi s privlačnostjo za goste. Fino se nam zdi, da smo se odločili za to. Čutimo, da smo zaradi tega danes v prednosti. Če bi se za to odločili čez pet let, bi bili verjetno že v zaostanku. Preprosto smo čutili, da je zdaj pravi čas.«

Gostinec oziroma hotelir, ki bo polnilnico priključil na lastni objekt in gostom zagotovil brezplačno polnjenje, bo ne glede na število in pogostost polnjenj vsekakor precej bolj povečal prihodke kot odhodke, povezane s stroškom električne energije, namenjene polnjenju električnih avtomobilov. Tako se bo naložba vsestransko obrestovala – tudi zato, ker polnilnica za električna vozila pomeni svojevrstno oznako kakovosti, primerjalno prednost pred drugimi ponudniki gostinskih in prenočitvenih storitev.

»Postavitev polnilnic za električna vozila seveda povzroči dodatne stroške, ki pa so v primerjavi z drugimi stroški poslovanja nizki, še posebej glede na dodano vrednost, ki jo takšna postavitev prinese. Polnilnice nimajo predvidenega rednega vzdrževanja in so zelo zanesljive, pa tudi strošek električne energije zanje ni visok. Za primer: gost, ki se za eno uro ustavi na kosilu, bo porabil za okoli evro električne energije (če jo plačujete po deset centov na kilovatno uro), lahko pa še manj, če največjo moč polnilnice nekoliko zmanjšamo. Edini opazen strošek je torej postavitev polnilnice. V vsakem primeru pa velja, da se znesek, ki ga odštejete za postavitev polnilnice, razdeli na nekaj let, kar mesečni strošek brez upoštevanja energije zniža na okoli dvajset do trideset evrov na polnilnico, pri čemer sta že vključeni storitev klicnega centra MOON charge za stranke in možnost zaračunavanja polnjenja,« pojasnjuje Dušan Lukič.

Sara Fink, ki se v podjetju Porsche Slovenija kot koordinatorka e-mobilnosti ukvarja z načrtovanjem in implementacijo trajnostnih energetskih in infrastrukturnih rešitev ter vodi ves proces od povpraševanja do izvedbe posameznega projekta, dodaja: »Cena pametne polnilnice, ki omogoča samodejno regulacijo moči polnjenja glede na druge porabnike, skupaj s preverjanjem lokacije, osnovno namestitvijo, konfiguracijo in meritvami znaša okoli 1800 evrov brez DDV. Takšno polnilno postajo je mogoče vključiti tudi v naš sistem MOON charge za upravljanje javnih polnilnic in zaračunavanje polnjenja. Seveda pa lahko gostilna oziroma restavracija ali hotel na lastni polnilnici v sklopu svojih storitev gostom ponudi tudi brezplačno polnjenje. Običajna polnilnica, ki je namenjena daljšemu, večurnemu polnjenju električnega vozila, ne potrebuje posebnega letnega vzdrževanja. Znesek, ki ga plača gostilna oziroma hotel, ko gost uporabi električno polnilnico in na njej polni svoje vozilo, je preprosto strošek porabljene elektrike v kilovatnih urah – kot pri vseh drugih porabnikih na objektu. V povprečju vozila v eni uri porabijo enajst kilovatnih ur električne energije.«

Prednosti pripravljenosti na e-mobilnost za gostince in hotelirje

  • VEČJI PRIHODKI: gostov je več, imajo večjo kupno moč, njihovi postanki so daljši.
  • NOVI GOSTJE: poleg tega, da obdržijo stare, pritegnejo tudi nove kvalitetne goste.
  • KVALITETNA DELOVNA SILA: postanejo privlačnejši za kakovostno ozaveščeno delovno silo, a hkrati obdržijo staro.

Oddajte povpraševanje za storitve MOON in se naročite na pregled na vaši lokaciji,
ki je potreben za pripravo natančne ponudbe za vaš konkreten primer.

Prenesi brošuro "Jej & polni"


Prenesi brošuro "Spi & polni"