Trendi /

Kjer čas teče drugače

Astipalaja bi bila tipičen idiličen grški otok z belimi hiškami in modrimi kupolami, posejanimi po kamnitih brežinah nad sinjim morjem, če ne bi postala vizionarski projekt prihodnosti, ki ga skupaj udejanjata grška vlada in Skupina Volkswagen.

Kjer čas teče drugače

Astipalaja je hribovit grški otoček v jugovzhodnem delu egejskega arhipelaga. Meri 97 kvadratnih kilometrov. Na njej v štirih naseljih živi kakih 1400 ljudi. Največje se imenuje po otoku in ima 1035 prebivalcev, domačini pa mu pravijo Hora. Astipalaja je znana kot »metulj Egejskega morja«, letno pa jo – zlasti po morskih poteh – obišče okoli 70 tisoč turistov. Vse bolj pa postaja širše prepoznavna kot zeleni otok, na katerem elektrificirajo vozila, elektrika prihaja iz naravnih virov, ljudje pa živijo sproščeno na vrhu vala tehnološkega napredka.

Ideja je preprosta

Na tem majhnem otoku je kakih 1500 vozil, ki jih poganja bencin ali dizel. Tudi elektriko pridobivajo z dizelskimi agregati. Cilj je ves otoški promet čim prej preobraziti v električno mobilnost. To vključuje tako javni transport, prevoze policije in reševalcev kot tudi vozila povsem običajnih ljudi. Hkrati bo otok dobil razvejeno mrežo javnih in zasebnih polnilnic. Vzpostavljen bo tudi sistem car sharinga in ride sharinga, torej souporabe vozil in skupne vožnje več ljudi v enem avtomobilu. Vse to bo zamenjalo zastarelo avtobusno omrežje, ki povezuje le nekatere točke na otoku. Tako bo mogoče na trajnostni način dejansko obiskati vsak kotiček Astipalaje. Poleg električnih avtomobilov si bodo domačini in turisti lahko izposodili tudi električne skuterje in kolesa. Ko bo projekt končan, bo skupno število vozil na Astipalaji predvidoma za tretjino manjše, torej okoli tisoč.

Velik del projekta e-Astipalaja je prenova električnega omrežja. Trenutno otok praktično vso elektriko dobi s pomočjo dizelskih generatorjev. V prihodnje pa bodo velik del potreb po elektriki pokrivale vetrne in sončne elektrarne, ki jih bo financirala in postavila grška vlada. Električna flota vozil se bo v celoti napajala z energijo iz teh obnovljivih virov.

V naslednjih letih bo Astipalaja postala trajnostni otok. Mobilnost bo električna, poganjala pa jo bo lokalna zelena elektrika. Nove mobilnostne storitve, denimo car sharing in ride sharing, bodo zamenjale sedanji avtobusni sistem. Končni cilj pa ni le izboljšati mobilnost, ampak tudi zmanjšati število vozil na otoku za tretjino.

Zakaj prav Astipalaja?

Zaradi geografskih značilnosti ima Astipalaja ravno prav prebivalcev in cest za omejeno število vozil ter testiranje v okolju, ki ga je še mogoče nadzorovati. Pomembno je tudi dejstvo, da se celoten projekt začenja od začetka, ne da bi bilo treba nadgrajevati, popravljati ali prilagajati že obstoječo infrastrukturo. In ne nazadnje je zelo pomembno tudi to, da so prebivalci otoka trajnostni ideji že ves čas zelo naklonjeni.

Ob grški vladi, univerzi v škotskem Strathclydu in grški Egejski univerzi pri projektu sodeluje Skupina Volkswagen, ki otoku namenja celotno paleto svojih trajnostnih tehnologij. Avtomobili so Volkswagnovi modeli e-up! ter nova ID.3 in ID.4. Znamka Volkswagen Gospodarska vozila bo za projekt prispevala vozila za javno upravo in podjetja, SEAT pa električne skuterje. Tu je še Volkswagnov mobilni servis, za katerega bo poskrbela podružnica UMI (Urban Mobility International). Ta je podpisana tudi pod evropski sistem souporabe vozil WeShare. In ne nazadnje, za polnilno infrastrukturo je odgovorno Volkswagnovo podjetje Elli.

Prvo električno policijsko vozilo

Potem ko je bila Astipalaja leta 2020 dokončno izbrana za lokacijo projekta, so se januarja 2021 že začela prva dela, predvsem nadgradnja električnega omrežja in izgradnja infrastrukture. V naslednjih mesecih so določili mesta za sončne celice, postavili ogrodje za javno prevozno omrežje, aprila 2021 pa so že namestili prvih dvanajst električnih polnilnic. Maja lani je nato lokalna uprava dobila prva električna vozila. Volkswagen ID.4 je tako postal sploh prvo električno vozilo v službi grške policije. S floto Volkswagnovih električnih malčkov e-up! pa so julija lani prve kilometre prevozili tudi domačini.

»Astipalaja bo laboratorij prihodnosti za razogljičenje Evrope. V realnem svetu in času bomo raziskovali, kaj motivira ljudi, da se odločijo za e-mobilnost, in katere spodbude so potrebne za prehod na trajnostni življenjski slog. Kar bomo ugotovili tu, bomo uporabili za transformacijo drugje. Volkswagen ponuja pisano paleto trajnostne mobilnosti – od avtomobilov do polnilnic in drugih trajnostnih rešitev. Astipalaja bi lahko postala model za hitre spremembe, pri katerih sodelujeta vlada in gospodarstvo,« je med obiskom otoka zadovoljno napovedal Herbert Diess, prvi mož koncerna Volkswagen.

Grška vlada namerava na Astipalaji do leta 2023 postaviti solarno polje z močjo okoli tri megavate, kar bo dovolj za vso elektriko, ki jo potrebujejo električna vozila, poleg tega pa bo pokrilo več kot 50 odstotkov vseh energijskih potreb otoka. Do leta 2026 se bo ta delež povečal že na 80 odstotkov, hkrati pa bodo vzpostavili tudi hranilnike električne energije, ki bo prišla prav, ko bo njena proizvodnja zaradi vremenskih razmer manjša.

Slogan projekta e-Astipalaja je »Pametni in trajnostni otok«, tako pa so označena tudi vsa parkirna mesta s polnilnicami za električne avtomobile.

Grški premier Kiriakos Mitsotakis ne skriva navdušenja: »Naša država je na misiji transformacije naše ekonomije in družbe v Grčijo 2.0. Načrti so drzni. Astipalaja bo testno okolje za zeleni prehod, za energijsko neodvisnost, ki jo napaja narava. Naše posebno partnerstvo s Volkswagnom, enim najbolj dinamičnih in inovativnih avtomobilskih podjetij, nam skupaj z briljantnimi raziskovalnimi ekipami obeh sodelujočih univerz omogoča, da bomo dobili ključne usmeritve, ki nam bodo pomagale pri spremembah. Skupaj bomo izkoriščali energijo vetra in sonca, ki bosta poganjala našo svetlejšo prihodnost.«