trendi /

»Razvijamo povsem nove poslovne modele«

Avtomobilska industrija in tudi širše področje mobilnosti sta sredi velike preobrazbe. Vsi igralci na trgu se morajo tega zavedati in se prilagoditi spremembam. Podjetje Porsche Slovenija ni želelo čakati na usmeritve matičnih tovarn, ampak je proaktivno samo začelo razvijati nove poslovne modele. Kakšni so, kako se razvija e-mobilnost v Sloveniji, kako se spreminja avtomobilska industrija in kaj lahko pričakujemo v prihodnosti, smo odkrivali v pogovoru z generalnim direktorjem Porsche Slovenija, Danilom Ferjančičem.

»Razvijamo povsem nove poslovne modele«

Foto: Bor Dobrin

Skoraj 140 let od prvih avtomobilov, ki so prinesli revolucionarno spremembo in močno pospešili družbeni napredek, je avtomobilska industrija ponovno sredi velike preobrazbe …

Drži, spremembe so prelomne. Do sedaj smo dolgo delali podobne stvari. Seveda smo ves čas napredovali in postali res dobri v tem, kar počnemo. Z novo dobo e-mobilnosti pa bi lahko rekel, da gre za kar 180-stopinjski obrat. Dosedanji poslovni modeli v novem okolju ne bodo več delovali. Če malo poenostavim, naš poslovni model je v veliki meri temeljil na menjavi olja ali zobatega jermena, tega pa pri električnih avtomobilih ni več. Najti moramo nove rešitve, nove poslovne modele, ki nam bodo zagotavljali preživetje. V bistvu moramo začeti razmišljati povsem drugače. Poiskati moramo svoj »coffee to go«, če se izrazim simbolično. Ko je Petrol pred desetimi leti začel ponujati Kavo na poti, se je marsikomu to zdelo nenavadno, ampak danes pomeni nezanemarljiv del posla. Mi moramo najti drug način interakcije s stranko, zgraditi odnos z njo na drugačen način. V podjetju Porsche Slovenija tem spremembam ne le sledimo, ampak jih sooblikujemo, izumljamo na novo.

Omenili ste e-mobilnost. Zakaj ravno električni pogonski sistem?

Ker je trenutno to tehnološko najbolj razvita in zrela tehnologija. Pri tem moramo poznati vse okoliščine, ki narekujejo tempo. Po eni strani uresničujemo podnebne cilje s pariške konference. EU je ta razvoj zelo pospešila in je različnim industrijskim panogam, tudi avtomobilski, predpisala cilje. Za vse avtomobile, ki jih bo koncern Volkswagen prodal v letošnjem letu, je določeno, koliko ogljikovega dioksida lahko izpustijo v ozračje. Če teh ciljev ne doseže, lahko pričakuje visoke, milijardne kazni. Tehnologija baterijskih električnih vozil je tista, ki avtomobilskim koncernom zagotavlja najhitrejši premik pri doseganju teh ciljev. Osebno menim, da bo električna mobilnost zaznamovala naslednjih deset let, morda še več.

Seveda so tu še druge pogonske tehnologije, pri tem mislim predvsem na vodik, za katere trenutno kaže, da so učinkovitejše pri drugih vrstah prometa, v težkem prometu, pri tovornjakih, vlakih, letalih. Veliko podjetij se ukvarja tudi s tem, kako bi sedanje motorje z notranjim zgorevanjem, predvsem dizelske, lahko brez večjih posegov prilagodili na vodik. To je gotovo zanimiva tehnološka rešitev, ampak potem se vedno postavlja še vprašanje infrastrukture, torej kako opremiti obstoječe bencinske servise, da bodo lahko hranili vodik, pa tudi vprašanje njegovega čistega in učinkovitega pridobivanja.

Tako kompleksne rešitve z vsemi elementi, vključno z električnimi avtomobili, kot jo imamo mi z znamko MOON, nima nihče.

Ali tehnologija vodikovega pogona še ni dovolj razvita za širši preboj?

Razvojno je tehnologija precej daleč, tudi ne gre za nov koncept. Med drugo svetovno vojno so avtobusi že vozili na vodik, so pa bili z rezervoarjem na strehi potujoče bombe, ker je vodik zelo vnetljiv. Tehnologija je, treba pa je do konca razrešiti še veliko podvprašanj, na primer kje hraniti vodik in kako povečati učinkovitost, ki je trenutno okoli 25 odstotkov. Tu se bo veliko dogajalo. Vzporedno z baterijskim električnim pogonom, ki je trenutno za osebna vozila najboljša možnost, se bodo razvijale druge tehnologije. Morda bomo čez petnajst let imeli zanimiv nabor več različnih tehnologij. Tudi dizelska tehnologija, zlasti z novimi sintetičnimi gorivi, še ni rekla zadnje besede.

Za širšo implementacijo e-mobilnosti v Sloveniji je treba razviti infrastrukturo in pri tem je vaše podjetje zelo aktivno. Nočete ostati le pri ponudbi električnih vozil, ampak želite strankam ponujati vse, kar potrebujejo za njihovo uporabo. Kakšna je vloga podjetja Porsche Slovenija pri elektrifikaciji mobilnosti v Sloveniji?

Drži, pri implementaciji e-mobilnosti v Sloveniji nepričakovano igramo avantgardno vlogo. Kot uvoznik, ki v bistvu prenaša strategijo tovarne na lokalni trg, bi lahko sedeli in čakali na njene usmeritve. Vendar mi tega nismo želeli, saj verjamemo, da lahko sami oblikujemo veliko boljšo strategijo, namesto da povzemamo druge. Zato smo se z veliko vnemo lotili razvoja našega programa MOON, ki je na začetku temeljil na polnilni infrastrukturi. Začeli smo razmišljati z vidika stranke, kaj bo želela od nas, ko se bo odločala za električni avtomobil. Seveda ji lahko takoj ponudimo električno vozilo, ampak njeno naslednje vprašanje bo, kje ga bo lahko polnila. Ga bo z elektriko lahko oskrbela doma? Kakšne domače polnilne rešitve so na razpolago? Naš miselni proces se ni ustavil na tej točki. Če bo stranka svoj avtomobil že polnila doma, bi bilo mogoče dobro, da za to uporabi lastno električno energijo, morda le iz ekološko nespornih virov. Vprašali smo se, ali lahko ponudimo sončno elektrarno. Stranka ima torej rešen problem domačega polnjenja, a zgodba se še nadaljuje. Kje lahko polni svoj avtomobil, če gre na pot? Ponudimo ji lahko celoten ekosistem polnilnic v okviru mreže MOON charge.

Naslednje vprašanje pa je že zahtevnejše. Ali bi lahko stranka na polnilnici v nekem drugem kraju, na primer v Portorožu, polnila s čisto energijo iz svoje domače sončne elektrarne? Morda se to sliši kot fantazija, ampak tudi to je možno in skušamo uresničiti. To je eden naših jedrnih projektov, torej da omogočimo, da imaš na poti svojo lastno elektriko na dosegu roke. Ko smo tako razmišljali in reševali vprašanja, so se nam sproti odpirala nova področja in v zadnjih dveh, treh letih te različne zgodbe zlagamo skupaj. Ko danes pogledamo nazaj, vidimo, da je bilo naše razmišljanje pravilno. E-mobilnost, ki smo se je morda na začetku bali, je naenkrat velika priložnost.

Tak pristop cenijo tudi stranke. Veliko jim pomeni to, da lahko na enem mestu dobijo vse, kar potrebujejo za e-mobilnost.

To je bil naš cilj. Tak proces razvoja se nam je z vidika strank zdel edini logičen. Verjetno vsak uvoznik nima take možnosti. Mi smo si tudi upali, šli v to zgodbo z majhnimi koraki in jih postopoma povečevali. Zakaj bi prodali le avtomobil, po električno energijo pa bi kupca poslali k drugim ponudnikom?

Mislim, da smo imeli tudi nekaj sreče, vendar se je to, da smo razmišljali, kaj vse bo potreboval uporabnik električnega vozila, izkazalo kot pravi pristop, tako z vidika stranke kot z vidika našega podjetja, saj tako obdržimo nadzor nad uporabniško izkušnjo na celotni poti in si seveda zagotovimo tudi prihodke.

Tako celovite zgodbe e-mobilnosti, kot jo ima Porsche Slovenija, ki lahko stranki na enem mestu ponudi vse, od avtomobila do polnilnih rešitev in lizinga, drugi uvozniki verjetno nimajo.

Drži, mislim, da tega ne more ponuditi noben drug uvoznik. V bistvu smo s storitvami MOON prehiteli tudi nekatere konkurente izven avtomobilizma, ki so na začetku razvoja e-mobilnosti narekovali poslovne modele. Petrol je bil na primer sprva izjemno vizionarski in proaktiven ter je razvijal vse elemente e-mobilnosti, le vozil ni imel. Zdaj vse to lahko ponudimo tudi mi. Mislim, da tako kompleksne rešitve z vsemi elementi, vključno z električnimi avtomobili, kot jo imamo mi z znamko MOON, nima nihče.

Kje sicer vidite konkurenčne prednosti podjetja Porsche Slovenija?

Predvsem v ljudeh. Mislim, da imamo najboljšo ekipo, zaposlene, ki si upajo stopiti iz ustaljenih okvirov, ki jih ne omejuje razmišljanje, da nadaljujmo tako, kot smo uspešno delali desetletja. Imamo kritično maso radovednih ljudi, ki želijo spremembe.

Tako ste se lahko tudi hitro odzvali na spremembe trga.

Drži, lahko smo se hitro odzvali, ker se nismo bali sprememb in smo se želeli prilagoditi. Seveda tudi naš trenutni poslovni model dobro deluje in je dovolj robusten, da si lahko privoščimo razmišljati o novih stvareh, o svežih poslovnih priložnostih, ki jih lahko razvijamo, testiramo in tudi financiramo.

Moram priznati, da je velika prednost vsekakor tudi koncern. Imamo širok spekter znamk, ki ga drugi ne pokrivajo. Znamke pišejo svojo zgodbo, ampak naše podporne službe delujejo za vse enako, zato smo lahko vitki. Vse je na eni platformi, v enem podjetju, imamo eno IT-rešitev, in tudi če smo si različni, smo usklajeni. To, da smo del velikega koncerna, nam zagotavlja tudi stabilnost. Smo si pa znotraj koncerna izbojevati svoje mesto. Ker smo zelo uspešni v Sloveniji, si upamo delovati tudi širše. V koncernu so opazili našo zgodbo MOON, spremljajo nas, so nam pa povsem prepustili vodenje in imamo proste roke pri razvoju.

Kje je trenutno Slovenija na poti prehoda v e-mobilnost?

V Sloveniji so bile že v preteklosti zelo dobre ideje in tudi prvi koraki so bili pogumni. Že zelo zgodaj smo imeli lepo število polnilnic, predvsem počasnejših, a tudi hitrih. Potem pa smo zaostali, pravzaprav ne vem, zakaj.

Dejavnik, ki bo resnično prinesel spremembo, je avtonomna vožnja. Prepričan sem, da bo do leta 2030 dosežena najvišja stopnja avtonomnosti vožnje.

Je do zastoja prišlo pri infrastrukturi ali uporabnikih?

Na obeh področjih. Menim, da se bo s prihodom novih generacij električnih avtomobilov, tako naših kot drugih proizvajalcev, intenzivnost ponovno povečala. Potem bo prav tako močnejši pritisk na regulatorje, pa tudi na državo in Eko sklad. Če povem pošteno, je avtomobilska industrija v preteklih letih zaradi znanih posledic pandemije nekoliko zamujala. Na trg niso prišle pričakovane količine električnih avtomobilov. Bodo pa in takrat bo dobro, da bomo pripravljeni. V tem trenutku bi, če bi se naenkrat pojavilo veliko število električnih vozil, v nekaterih podsistemih verjetno še prihajalo do težav.

To je še ena plat medalje, ki jo moram omeniti. Naša omrežna infrastruktura ni pripravljena na dodatne motilce, na primer na veliko količino električnih avtomobilov. Že toplotne črpalke so velik motilec, potem pa so tu še sončne elektrarne. To opažamo že zdaj in zgodi se, da na kakem območju ni več možna priključitev sončne elektrarne na omrežje. Predstavljajte si, kako velika obremenitev za omrežje bi bila, če bi vsaka druga hiša imela polnilnico, na kateri bi se vozilo v katerem koli trenutku polnilo z največjo močjo. Zato nujno potrebujemo pametne rešitve, za katere si prizadevamo v našem podjetju.

Z vašimi pametnimi rešitvami bi torej lahko izkoristili obstoječo električno infrastrukturo?

Tako je. Naše rešitve temeljijo na ideji skupnosti. Razvijamo jih tako, da se regulirajo obremenitve, da denimo električni avto, ki se priključi na sistem, na katerem se že napajajo drugi veliki porabniki, kot je na primer toplotna črpalka, dobi toliko energije, kot je ima na razpolago, in da drugi sistemi še vedno lahko delujejo. To imenujemo »home energy management system« ali krajše HEMS. Pri nas mu rečemo optiMOON, ker optimizira upravljanje energije, in to je naš novi dizel, novi liter olja (smeh).

Vaša vloga v sistemu e-mobilnosti torej postaja vse večja. Boste postali tudi dobavitelj električne energije?

Če hočemo uresničiti svoje poslanstvo, ki sem ga že omenil, to je oblikovanje skupnosti, je razmišljanje, ali bomo vstopili tudi v segment ponujanja električne energije, logično. To je naš načrt.

Kaj pa kupci? Smo Slovenci pripravljeni sprejeti električne avtomobile? Kljub vsemu je zaznati še nekaj želja po vonju, zvoku in občutkih, značilnih za avtomobile, ki imajo motor z notranjim zgorevanjem.

Nekateri bodo gotovo še ostali, vsaka rešitev ni dobra za vse. Poznam veliko ljubiteljev starih tehnologij, tudi sam sem strojnik in se težko uprem zvoku starega bencinskega šestali osemvaljnika (smeh). Mislim pa, da smo Slovenci zelo odprti za nove tehnologije. To opažam tudi v svoji okolici. Osebno menim, da prehod na e-mobilnost ne bo problem. V sebi imamo neko radovednost, nimamo strahu pred novimi tehnologijami. Po mojem mnenju smo precej manj konservativni kot Nemci ali Avstrijci. Rekel bi, da smo kar nagnjeni k inovacijam.

Ste pa kljub temu, da vas privlačijo motorji z notranjim zgorevanjem, tudi sami uporabnik električnega vozila. Kakšne so vaše izkušnje?

Zdaj že kar dobri dve leti vozim električni avtomobil, malo iz radovednosti, malo iz potrebe, saj ne moreš govoriti o nečem, česar nisi preizkusil. Če iščemo nov razvojni model, se moramo aktivno lotiti odkrivanja novega področja. Moje izkušnje so zelo pozitivne. Popolnoma nič ne pogrešam tedenskega postanka na bencinski črpalki, natikanja rokavic in vonja po dizlu. Krasno je, ko prideš v službo ali domov in samo priključiš avto na polnilnico. No, priznati moram, da v zadnjem času zaradi pandemije ni bilo veliko daljših službenih potovanj, moje glavne poti so bile od doma v Izlakah do službe. Verjamem, da mi je tudi to malo pomagalo pri privajanju, se je pa v tem času tudi naš sistem MOON charge toliko razširil, da se kjer koli počutim brez skrbi. Z drugim velikim ponudnikom polnilnih storitev, Gremo na elektriko, ki je bil v Sloveniji prvi, imamo sklenjene roaming dogovore, tako da lahko mi polnimo tudi na njihovih postajah in obratno, torej njihovi uporabniki na naših. Dogovore imamo tudi na Hrvaškem, ne le v Sloveniji, na primer s Hrvatskim Telekomom, dogovarjanje intenzivno poteka v Italiji, Avstriji. Poleg tega lahko uporabniki MOON chargea polnijo v celotni mreži hitrih polnilnic Ionity po vsej EU.

Tako me ni strah, da bi obstal na cesti. V bistvu je treba samo preudarneje načrtovati poti, na daljših morda razmisliti, kje se je najbolje ustaviti za tiste pol ure, da se avto napolni. Vožnja je tudi mirnejša, tišja. V tem času sem se navadil v vozilu poslušati podcaste, in če pri poslušanju ne moti zvok motorja, je to še toliko lepše. Vožnja me malo spominja na lepe trenutke, ko sem odraščal v Münchnu in smo se na Oktoberfestu zaletavali z električnimi avtomobilčki. Občutek zagona in ugašanja je zdaj podoben.

Zaradi pospeškov?

Verjetno. Ko pohodiš pedal, te pritisne na sedež. Glava ve, da je to razvoj, ki se ne bo ustavil, in bolj ko bomo vozili na elektriko, manj bomo pogrešali klasično tehnologijo. Ne morem pa povsem iz svoje strojniške kože in za svoje srce imam doma še krasen star motor (smeh). Z njim se potem naužijem tistega občutka mehanskega motorja.

Če povem pošteno, je avtomobilska industrija v preteklih letih zaradi znanih posledic pandemije nekoliko zamujala. Na trg niso prišle pričakovane količine električnih avtomobilov. Bodo pa in takrat bo dobro, da bomo pripravljeni.

Kateri model električnega avtomobila vozite?

Audi Q4 e-tron. To je model, ki je na trgu trenutno najuspešnejši in najperspektivnejši, vsak mesec dobimo zanj lepo število naročil.

Dotaknimo se še področja digitalizacije, ki se dogaja vzporedno z elektrifikacijo. Pomembno vlogo pri razvoju programske opreme v koncernu Volkswagen Group ima Audi. Med drugim razvija operacijski sistem za avtomobile VW.OS. Kje je po vašem mnenju trenutno Skupina Volkswagen na področju digitalizacije?

Mislim, da je digitalizacija v koncernu Volkswagen že zelo daleč. Kot ste omenili, je danes digitalizacija gonilna sila v avtomobilski industriji. Vsi proizvajalci si prizadevajo zanjo, le malo pa jih ima možnosti in vire, da bi se v to podali tako globoko. Koncern Volkswagen razvija svoj operacijski sistem za delovanje avtomobilov vseh znamk pod svojim okriljem. Seveda bi verjetno lahko kupili rešitve velikih IT-igralcev, vendar bi se morali vprašati, kakšne bi bile posledice, če ne bi sami imeli nadzora nad podatki in celotnim sistemom. Za tak razvoj so potrebne milijardne investicije, pridobiti je treba ustrezen kader.

Celoten razvoj programske opreme, vključno z razvojem operacijskega sistema VW.OS in oblačne rešitve VW.AC (Volkswagen Automotive Cloud), v kateri se bo hranila množica podatkov, ki bodo prihajali iz avtomobilov, je koncern zaupal hčerinskemu podjetju CARIAD in za ta namen že zaposlil na tisoče razvijalcev. To je po mojem mnenju eden največjih razvojih projektov v avtomobilski industriji v zadnjih desetletjih. Ne vem, če so drugi koncerni zmožni takih investicij.

Na tem področju se ogromno dela in lahko rečem, da je Volkswagen prvi med sledilci. Ne morem trditi, da smo vodilni, tu moram povedati po resnici, da je to Tesla. Tam so začeli graditi povsem na novo in v bistvu na podlagi čisto drugih izhodišč. Najprej so se lotili programske opreme in okoli tega razvili avtomobil.

Mi gremo po drugi poti. Izhajamo iz avtomobila in razvijamo programsko opremo. Moje osebno mnenje je, da ima Tesla v tem trenutku v digitalnem smislu prednost, vendar pa ne tudi v avtomobilskem delu. Mislim, da znamo mi narediti dosti boljša vozila. Sem optimist in menim, da bomo tudi na področju digitalizacije prehiteli Teslo. Seveda moramo nadoknaditi vrzel in to je težka naloga. Ampak vse sile in napori gredo v to smer.

Na digitalni uporabniški izkušnji pa vendarle veliko gradi tudi klasična avtomobilska industrija. Avtomobili postajajo povezane naprave, povezujejo se z drugimi vozili, napravami in prometno infrastrukturo. Vožnja z asistenčnimi sistemi postaja vse varnejša, avtomatizirana, hkrati tudi čedalje udobnejša.

Razvoj digitalne izkušnje je seveda povsem upravičen, to, kaj uporabnik resnično želi, pa je nekje vmes. Nekateri jaz kot strojnik sem že tak hočemo voziti avtomobil, ki je najprej odličen. Želim, da so zanj uporabljeni prvovrstni materiali, moti me, če reže niso enakomerne. Izdelava mora biti brezhibna, tudi pri električnem avtomobilu. Mislim, da v tem nisem sam in je veliko takih uporabnikov.

Kaj nas v prihodnosti še čaka na področju mobilnosti? Kako se bo razvijalo?

Dejavnik, ki bo resnično prinesel spremembo, je avtonomna vožnja. Ta bo povsem spremenila razmišljanje o mobilnosti, pojavili se bodo popolnoma novi poslovni modeli. Ko boš enkrat sedel v avtomobilu, ki te bo sam vozil do cilja, boš imel na primer čas za spremljanje digitalnih vsebin. To bo bistveno drugačna mobilnost, kot jo poznamo danes, je pa že blizu. Prepričan sem, da bo do leta 2030 dosežena najvišja stopnja avtonomnosti vožnje. Takrat si boste po enem od scenarijev v aplikaciji ob določeni uri naročili prevoz do frizerja, potem pa vas bo avtomobil ob dogovorjeni uri pričakal in odpeljal do cilja. Vožnjo boste plačali kar v aplikaciji. Pri frizerju si boste morda naročili še obrok, ki ga bo mobilna storitev pripeljala do vas, in na koncu še prevoz domov.

Pa se vi osebno veselite take prihodnosti? Občutek imam, da boste pogrešali volan v rokah (smeh).

Še ne vem, ker je to tako drugače od tega, kar poznamo, moral se bom še sprijazniti s tem. Na mobilnost smo gledali precej romantično. Moja prva želja, ko sem odraščal, je bila, da naredim vozniški izpit. To je bil za nas znak svobode, da lahko greš, kamor želiš. Mobilnostna industrija je od leta 1886 sledila tej romantični sliki avtomobilizma. Starejši, ki izhajamo iz te slike, se bomo morali navaditi, da prepustimo volan. Če pa gledam skozi oči svojih otrok in z vidika zmanjševanja podnebnih vplivov, je to brez dvoma prava pot. V idealnem svetu bo avtonomnih avtomobilov lahko bistveno manj kot zdaj klasičnih, bodo pa ves čas v pogonu. Če bodo še napolnjeni z zeleno energijo, je to absolutno pravi način. Nove generacije bodo drugače gledale na to, zanje bo povsem naravno, da jih avto odpelje, kamor želijo.

Navajene so, da imajo vse na klik.

Drži. Industrija se je razvijala vzporedno s spreminjanjem potrošniških navad. Generacije za nami so indiferentne do mobilnosti, do blagovnih znamk. Pomembno jim je le, da pridejo do cilja. Mi moramo to drugačno prihodnost sooblikovati, zato je MOON za nas tako pomemben, prav tako razvoj programske opreme za koncern Volkswagen. Zapolniti moramo vrzeli, ki jih morda sedaj še ne poznamo. Za zdaj nam to uspeva, pri avtonomni vožnji pa bomo še videli. Vsekakor pa bomo vztrajali na tej poti.